There was an error in this gadget

Saturday, May 22, 2010

Deactive Facebook!!!!!

Assalamualaikum..tepat hari ini 22/5/2010 ana telah membuat satu keputusan yang dianggap sukar walaupun agar sukar untuk ana menekadkan diri ana supaya ana meninggalkan salah satu hobi terkini ana..hehe..(konon2nya),tp itulah hakikatnya apabila ana jatuh cinta pada sebuah laman web yang membuatkan ana terleka daripada dunia realiti, bilamana ana terleka,ana banyak buang masa dengan laman web tersebut, sehinggakan setiap hari rutin ana buka laman web ini. Bila tidak buka, hati mula terasa gelisah,mesti nak buka walaupun seketika. Ya Allah ana telah leka sangat bila ana korupsi semula apa yang telah ana buat sekarang, betapa ruginya masa yang telah ana buang dengan sebegitu sahaja. Ye la, cuti semester ini, ana banyak menghabiskan masa dengan mengadap laptop dan surf tenet dan tidak sah kalau tidak buka laman web ne..

Laman web yang ana maksudkan ialah 'Facebook'..ya dengan nama glamernya 'FB'..Mula-mula ana diperkenalkan dengan laman web ini oleh kawan-kawan, kemudian ana mencubanya sedikit demi sedikit sehinggakan ana dapat mengumpulkan kawan-kawan seramai 200 lebih, ana sangat teruja. Walaupun pada hakikatnya ,ana dah tahu serba sedikit perihal 'FB' ne,tapi disebabkan keinginan nak mencuba.Ana teruskan sehinggalah ana lagha yang teramat sangat..sadis sungguh..Akhirnya ana buat keputusan untuk deactivekan facebook..knape????..ana nak ucapkan terima kasih pada 'someone' yang hantar mesej pada ana dengan mengatakan facebook ada buat 'Hari untuk melukis Muhammad', ana cuba dapat inform pasal ne dan ana temui penyataan ini di 2 akhbar.Perasaan ana bila membaca penyatan itu,teramat2 lah membara sehinggakan ana nekadkan diri ini untuk deactivekan 'FB'.

Semoga ana kuat dalam membuat keputusan ini, ye la, bila dah sebati dengan hari2 akan buka 'FB' jadi dah terbiasa,tapi bila ana terfikir semula pasal 'FB' buat macam tu, ana patut sedar mana boleh diorang nak menghina agama kita dengan sesuka hati. Disini, ana nak kongsikan dengan sahabat2 mengenai 'FB':


Facebook Sebabkan Mahasiswa Malas dan Bodoh
By admin
Wednesday, April 15, 2009 10:59:00 Clicks: 8934 Send to a  friend Print Version

Facebook Sebabkan Mahasiswa Malas dan Bodoh

Rabu, 15 April 2009 | 10:59 WIB

JAKARTA, KOMPAS.com - Pengguna Facebook yang masih sekolah berhati-hatilah! Menurut studi yang dilakukan oleh Ohio State University, semakin sering Anda menggunakan Facebook, semakin sedikit waktu Anda belajar dan semakin buruklah nilai-nilai mata pelajaran Anda.

Begitu tertulis dalam laporan studi yang mengambil sampel 219 mahasiswa Ohio State University tersebut. Namun penulis laporan mengatakan, laporannya hanya memperlihatkan kemungkinan hubungan antara penggunaan Facebook dan menurunnya nilai-nilai yang Anda peroleh di sekolah.

Faktanya, jika Anda pengguna Facebook, kemungkinan besar Anda selalu ingin mengetahui status yang dikabarkan oleh teman-teman Anda. Kenikmatan semangkuk baso, asyiknya irama jazz, foto-foto pesta teman-teman dekat Anda, dan pertanyaan-pertanyaan yang berharap mendapatkan komentar karena Anda ingin memastikan seseorang di jaringan pertemanan Anda sedang membaca tulisan Anda memang sangat menggoda hati dan juga menyita waktu Anda. Akhirnya, Anda mungkin terpicu untuk menulis hal-hal tak penting, membaca hal-hal sepele, dan juga berpikir secara tak cerdas.

Untunglah bukan itu yang dilaporkan oleh peneliti Ohio State University. Namun disebutkan bahwa 65% mahasiswa setiap hari mengakses Facebook minimal satu kali dan menghabiskan setidaknya satu jam di laman tersebut. Yang menarik, 79% dari pengguna Facebook merasa bahwa menggunakan laman tersebut tidak mempengaruhi kualitas pekerjaan mereka. Namun yang terpengaruh adalah nilai ujian.

?Ini ibarat perbedaan antara dapat nilai A dan B,? kata Aryn Karpinski, peneliti Ohio State yang menanyai 219 mahasiswa untuk penelitiannya.

wiek

Sumber: Kompas.Com
http://tekno.kompas.com/read/xml/2009/04/15/10590447/
Facebook.Sebabkan.Mahasiswa.Malas.dan.Bodoh

ini salah satu fakta,erm..pape pun masing-masing nilailah sendiri adakah kita patut diperbodohkan secara halus-halusan oleh pihak........'tepuk dada,tanya diri lor'

No comments:

Post a Comment